Glada kunder är lojala kunder
Vill du ta poäng hos dina kunder? Börja med att belöna dem! Genom ett lojalitetsprogram kan dina kunder, leverantörer, säljare eller medarbetare få uppskattning för en handling. Lojalitetsprogram är en hög affärstillgång som kan generera stora ekonomiska fördelar. Därigenom får du också en bättre kundkontakt och en värdefull marknadsföringskanal. Awardits lösningar tar hand om precis allt detta.Så här genereras poäng
Självfinansierade poäng
Som programägare är det vanligt att man själv finansierar större delen av poängen som delas ut i lojalitetsprogrammet, till exempel som belöning för att en kund har konsumerat ens varor eller tjänster. Förutom köp kan flera andra typer av kundbeteenden vara intressanta att premiera med en extra poängbelöning:
- Vid första köpet (kundaktivering)
- Rekrytering av ny kund via en rekommendation
- Första köpet efter viss tid av inaktivitet
- Köp inom en viss varugrupp, under en viss tid eller baserat på andra villkor
Externt finansierade poäng
Poäng kan också finansieras genom partnerbaserade aktiviteter. Via vår portfölj av externa partners kan dina kunder tjäna poäng hos dig samtidigt som de köper en vara eller tjänst hos en av våra partners. Dina kunder belönas med poäng utan att det kostar dig något. De har också möjlighet att koppla sitt Visa©, Mastercard© eller Amex©-kort till lojalitetsprogrammet. På så vis kan de också tjäna mer poäng och bygga lojalitet till ditt varumärke varje gång de handlar med sitt vanliga kort.
Inlösen av poäng
Som programägare kan du låta dina medlemmar lösa in sina poäng mot dina egna varor/tjänster och/eller vårt färdiga inlösensortiment med tusentals produkter och tjänster från välkända varumärken.
Presentkort ger återbesök
Ett av målen med ditt lojalitetsprogram är att dina kunder ska göra återbesök. Därför borde du erbjuda möjligheten att lösa in deras poäng till ett presentkort. Ett presentkort som kan distribueras både digitalt och analogt, och integreras i kassasystemet.
Komplettera med vårt färdiga inlösensortiment
Som bas i inlösendelen i lojalitetsprogrammet bör du såklart tillhandahålla din egen tjänst/produkt, men du kan även enkelt koppla på vårt inlösensortiment till ditt lojalitetsprogram. Vårt inlösensortiment innehåller massvis med spännande produkter och erbjudanden från välkända varumärken. Eftersom vi köper in större volymer får vi schyssta priser, något som även gynnar dig.
Poäng som brinner inne genererar ingen lojalitet
Något som är viktigt att komma ihåg när man arbetar med lojalitet är att minimera risken för frustration hos kunden. Poäng som brinner inne är ett sådant område. Sätt därför inte begränsade giltighetstider på poängsystemet utan att meddela kunden. Arbeta också med regelbunden kommunikation kring innevarande poängsaldo i kombination med tips på inlösenaktiviteter.
Vår leverans
Awardit erbjuder ett one-stop-shop och bistår med strategi, uppsättning, teknisk- och operativ drift samt kundservice. På detta sätt hjälper vi dig att skapa lojala kunder och medarbetare. Välj ut enstaka delar eller låt oss ha hand om allt. Oavsett så hjälper vi dig att skapa anpassade lösningar för just det du behöver. Läs mer nedan om vad vi levererar.
Strategi & Förstudie
Vi har lång och omfattande erfarenhet kring hur man skapar och driver lönsamma lojalitetsprogram och kundrelationer. Vi kan bistå med strategisk och operationell rådgivning för nya och befintliga lojalitetsprogram i syfte att maximera lönsamheten för programägaren och det upplevda mervärdet för kunderna/medlemmarna. Lojalitetsprogram handlar till stor del om att analysera och nyttja kunddata, det digitala guldet, på ett värdeskapande sätt och vi kan bistå i hela processen.
Design & UX
Vårt team har lång erfarenhet av att skapa digitala användarupplevelser och gränssnitt i världsklass.
IT & Utveckling
Vi skapar moderna och intuitiva lojalitetsprogram, integrerar dem sömlöst med eventuella APIer och uppfyller rigorösa krav inom informationssäkerhet.
Medlemsdatabas & Transaktionshantering
Transaktionsöverföring från kundens affärs- kassa- och/eller CRM-system och lojalitetsplattformen hanteras schemalagt via FTP eller i realtid via web services. Awardit kan även acceptera filer som mailas manuellt men en automatiserad process eftersträvas alltid. Uppdaterade personuppgifter och liknande kan också kompletteras upp via externa databaser.
Partnernätverk
Awardit tillhandahåller ett nätverk med partners med syfte att öka mervärdet i lojalitetsprogrammen. Via partner-nätverket kan vi tillhandahålla handlar-finansierade belöningsmodeller, card-linking och rabatterade erbjudanden från hundratals externa partners.
Inköp & Leverantörshantering
Välj och vraka i vårt standardsortiment och sätt ihop ett specialanpassat sortiment för din lojalitetslösning. Vi lagerhåller ett stort antal spännande produkter från välkända varumärken.
Lager & Logistik
Vi hanterar lagerhållning av produkter samt plock-och-pack och utskick av beställningar från poänginlösen i ert lojalitetsprogram via vårt integrerade logistikcenter.
Försäljning & Marknadsföring
Vi har mer än 15 års erfarenhet från kund- och medarbetarlojalitet. Er dedikerade projektledare tar hand om allt som har med strategi, kommunikation, onboarding, med mera.
Ekonomi
Genom att låta oss ta rollen som den juridiska säljaren i ditt lojalitetsprojekt slipper du hantera juridiskt ansvar, betalningsflöden och integrationer med affärssystem, samt moms- och tullhantering.
Kundservice
Vår kundservice-avdelning hjälper era kunder med produkt- eller orderfrågor, returhantering och ev. andra frågor de har via mail, chat eller telefon.
Lösningar
Vill du komma igång med ett lojalitetsprogram utan att behöva skaffa flera underleverantörer och hålla på med kostsamma och komplexa integrationer?
Case
Läs mer om hur vi hjälper flygbolaget SAS generera kundlojalitet med en helhetslösning för poänginlösen, eller hur vi integrerade lojalitetsgenererande erbjudanden och mervärden i kundresan hos energibolaget E.ON.