Glada kunder är lojala kunder

Vill du ta poäng hos dina kunder? Börja med att belöna dem! Genom ett lojalitetsprogram kan dina kunder, leverantörer, säljare eller medarbetare få uppskattning för en handling. Lojalitetsprogram är en hög affärstillgång som kan generera stora ekonomiska fördelar. Därigenom får du också en bättre kundkontakt och en värdefull marknadsföringskanal. Awardits lösningar tar hand om precis allt detta.
Glada kunder är lojala kunder

Så här genereras poäng

Självfinansierade poäng

Som programägare är det vanligt att man själv finansierar större delen av poängen som delas ut i lojalitetsprogrammet, till exempel som belöning för att en kund har konsumerat ens varor eller tjänster. Förutom köp kan flera andra typer av kundbeteenden vara intressanta att premiera med en extra poängbelöning:

  • Vid första köpet (kundaktivering)
  • Rekrytering av ny kund via en rekommendation
  • Första köpet efter viss tid av inaktivitet
  • Köp inom en viss varugrupp, under en viss tid eller baserat på andra villkor

Externt finansierade poäng

Poäng kan också finansieras genom partnerbaserade aktiviteter. Via vår portfölj av externa partners kan dina kunder tjäna poäng hos dig samtidigt som de köper en vara eller tjänst hos en av våra partners. Dina kunder belönas med poäng utan att det kostar dig något. De har också möjlighet att koppla sitt Visa©, Mastercard© eller Amex©-kort till lojalitetsprogrammet. På så vis kan de också tjäna mer poäng och bygga lojalitet till ditt varumärke varje gång de handlar med sitt vanliga kort.

Kreditkort

Inlösen av poäng

Inlösen av poäng

Som programägare kan du låta dina medlemmar lösa in sina poäng mot dina egna varor/tjänster och/eller vårt färdiga inlösensortiment med tusentals produkter och tjänster från välkända varumärken.

Presentkort ger återbesök

Ett av målen med ditt lojalitetsprogram är att dina kunder ska göra återbesök. Därför borde du erbjuda möjligheten att lösa in deras poäng till ett presentkort. Ett presentkort som kan distribueras både digitalt och analogt, och integreras i kassasystemet.

Komplettera med vårt färdiga inlösensortiment

Som bas i inlösendelen i lojalitetsprogrammet bör du såklart tillhandahålla din egen tjänst/produkt, men du kan även enkelt koppla på vårt inlösensortiment till ditt lojalitetsprogram. Vårt inlösensortiment innehåller massvis med spännande produkter och erbjudanden från välkända varumärken. Eftersom vi köper in större volymer får vi schyssta priser, något som även gynnar dig.

Poäng som brinner inne genererar ingen lojalitet

Något som är viktigt att komma ihåg när man arbetar med lojalitet är att minimera risken för frustration hos kunden. Poäng som brinner inne är ett sådant område. Sätt därför inte begränsade giltighetstider på poängsystemet utan att meddela kunden. Arbeta också med regelbunden kommunikation kring innevarande poängsaldo i kombination med tips på inlösenaktiviteter.

Vår leverans

Awardit erbjuder ett one-stop-shop och bistår med strategi, uppsättning, teknisk- och operativ drift samt kundservice. På detta sätt hjälper vi dig att skapa lojala kunder och medarbetare. Välj ut enstaka delar eller låt oss ha hand om allt. Oavsett så hjälper vi dig att skapa anpassade lösningar för just det du behöver. Läs mer nedan om vad vi levererar.

Lösningar

Vill du komma igång med ett lojalitetsprogram utan att behöva skaffa flera underleverantörer och hålla på med kostsamma och komplexa integrationer?

Case

Läs mer om hur vi hjälper flygbolaget SAS generera kundlojalitet med en helhetslösning för poänginlösen, eller hur vi integrerade lojalitetsgenererande erbjudanden och mervärden i kundresan hos energibolaget E.ON.