Bakgrund

El är en ökänt generisk produkt som tampas med priskrig och svårjämförliga nykundserbjudanden. Kunderna är svåra att erövra och ännu svårare att behålla – tillgång till verktyg för att aktivt reducera churn rate och generera lojalitet är mycket viktigt. E.ON kontaktade Crossroads med en önskan om ett koncept som kunde generera lojalitet och förtroende genom att sälja energibesparande produkter till förmånliga priser.

Lösning

E-handelsbutiken och belöningsplattformen E.ON webbshop har varit operationell sedan hösten 2013 och har sedan dess kommit att bli en integral del i flera delar av E.ONs kundresa. Plattformen hanterar även all e‑handel kopplad till konceptet 100Koll – E.ONs sortiment med uppkopplade grenuttag som gör att du kan övervaka din energikonsumtion via din telefon.

Projektdetaljer i urval

  • Responsivt, "mobile first"-baserat användargränssnitt, byggt med en modern JavaScript-baserad arkitektur som tillåter hög grad av interaktivitet
  • SSO-integration
  • Integration med E.ONs SAP-installation för hämtning av kunddata och transaktionsöverföring
  • Dagliga utleveranser av ordrar från logitstikcentrat i Uddevalla
  • Hantering av nyhetsbrev och marknadsföringsautomatisering, samt integration med E.ONs nyhetsbrevsplattform
  • Integration med kundtjänst som ger kundservicemedarbetare kraftfulla belönings och kompensationsverktyg
  • Kampanjhantering inkl. realisation, samt uppskattade jul- och påskkalenderkampanjer
  • Belöningsportal, inkl. registrering och utskick av jubileumsgåva till kunder
  • Kundservice via email och telefon